Kuşaklara göre kripto varlıklarının incelenmesi Analysis of crypto assets by generational

MELEK NUR ALMA / 2023 - Türkçe - Yüksek Lisans

Günümüzde yaşanan gelişimler sonucunda kripto varlıklara daha fazla merak duyulmaya ve yatırımcılar açısından tercih edilmeye başlanmıştır. Kuşaklara göre kripto varlıkların tercih edilmesi önemlidir. Geçmişten günümüze kadar söz konusu olan kuşaklara göre yatırım ve yatırımcı profilleri, tercihlerde farklılıklar olabilmektedir. Bu çalışmada; kuşaklara göre kripto varlıkların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu varlıkların kuşaklar üzerindeki etkisi ve Türkiye'de ki kripto varlık algısı değerlendirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmış, katılımcılara anket uygulanmıştır. Araştırmanın ana kütlesini 81 ilimizdeki 18 yaş ve üzeri bireyler oluşturmaktadır. Örneklem basit tesadüfi yöntemle seçilmiş, araştırmaya 360 kişi katılmıştır. Araştırmada anket tekniği ile veri toplanmıştır. Elde edilen verilere demografik bulgular, faktör analizi, güvenilirlik analizi ve farklılık analizi yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre değişkenler arasında yüksek korelasyonlar mevcut olup, veriler normal dağılımdan gelmiştir. "Güven" boyutu dışındaki boyutlar (algısal, yatırım, işlem, internet) güvenilir bulunmuştur. Kuşak farklılığı ile bu boyutlar arasındaki farklara bakılmıştır. Kuşak farklılığı ile "algısal" boyutuna verilen yanıtlar arasında fark vardır hipotezi desteklenmiştir.


According to the developments experienced today, crypto assets have started to be more curious and preferred by investors. It is important to prefer crypto assets according to generations. There may be differences in investment and investor profiles and preferences according to generations from past to present. In this study, it is aimed to examine crypto assets according to generations. The study aims to evaluate the impact of these digital currencies on generations and the perception of cryptocurrency assets in Turkey. A quantitative research method was used in the study. The main population of the research consists of individuals aged 18 and above in 81 provinces of Turkey. The sample consisted of 360 individuals who were included in the research through simple random sampling method. Data was collected through a survey technique. Demographic findings, factor analysis, reliability analysis, difference analysis, and multiple regression analyses were conducted on the obtained data. According to the research findings, there are high correlations between variables, and the data is normally distributed. Factors other than the "reliability factor" dimension (perception, investment, transaction, internet) were found to be reliable. Differences between generational groups and these factor dimensions were examined. The hypothesis that there is a difference in responses given to the "perception factors" dimension based on generational differences was supported. However, the hypothesis was not supported by the multiple regression analysis.