Biyodizel-dizel yakıt karışımına n-bütanol ve metanol ilavesinin içten yanmalı bir motorun performans ve emisyonlarına etkisinin deneysel olarak incelenmesi Experimental investigation of the effect of the addition of n-butanol and methanol to the biodiesel-diesel fuel mix on the performance and emissions of an inside engine

CELAL KUŞİN / 2022 - Türkçe - Yüksek Lisans

Dünyada artan insan sayısı, teknolojideki ilerlemeler, insanların konforlu yaşam istemeleri beraberinde motorlu taşıt sayısını arttırmıştır. Artan taşıt sayısıyla birlikte fosil yakıt kullanımının artması sonucu oluşan çevre sağlıgı problemleri, ülkeleri yeni alternatif, çevre dostu yakıt arayışlarına yöneltmiştir. Bu çalışmada; dizel yakıtına biyodizel, n-bütanol ve metanol ilavesinin motor performansı ve emisyonları üzerine etkileri deneysel olarak araştırılmıştır. Deneyler dört farklı motor yüklerinde tek silindirli dizel motorda yapılmıştır. Deneylerde test yakıtı olarak dizel, DB (%70 dizel+%30 biyodizel), DBB10 (DB+%10 n-bütanol), DBB15 (DB+%15n-bütanol), DBM10 (DB+%10 metanol) ve DBM15 (DB+%15 metanol) kullanılmıştır. Sonuçta dizel yakıtına %30 biyodizel ilavesi, DB yakıtına %10 ve %15 oranlarında ayrı ayrı olarak n-bütanol ve metanol ilaveleri, motor gücünü azaltmış, ÖYT değerini ise arttırmıştır. DBM15 yakıt karışımında güç değeri, ortalama olarak DBB15'e göre %4,22, DB'e göre %13,6 ve Dizel yakıtına göre %16,74 daha düşük elde edilmiştir. Dizel yakıtına %30 biyodizel ilavesi HC, CO ve is emisyonlarını azaltırken NOx emisyonunu arttırmıştır. DB yakıtının HC ve CO emisyon değerleri dizel yakıtına göre sırasıyla %19,41, %16,13 daha düşük olmuştur. DB yakıt karışımına n-bütanol ilavesi, DB yakıtına göre CO emisyonlarını azaltmış NOx emisyonlarını arttırmıştır. DB yakıt karışımına %10 ve %15 metanol ilavesi, DB yakıtına göre HC ve CO emisyonlarını arttırmış NOx emisyonunu ise azaltmıştır. DB yakıt karışımına n-bütanol ve metanol ilaveleri tüm yüklerde is emisyonlarını azaltmıştır.


The increasing number of people in the world, advances in technology, and people's desire for a comfortable life have increased the number of motor vehicles. Environmental health problems resulting from the increase in the use of fossil fuels with the increasing number of vehicles have led countries to seek new alternative, environmentally friendly fuels. In this study; The effects of adding biodiesel, n-butanol and methanol to diesel fuel on engine performance and emissions were investigated experimentally. The experiments were carried out on a single cylinder diesel engine at four different engine loads. Diesel, DB (70%diesel+30% biodiesel), DBB10 (DB+10% n-butanol), DBB15 (DB+15%n-butanol), DBM10 (DB+10% methanol) and DBM15 (DB+15% methanol) were used as test fuels in the experiments used. As a result, 30% biodiesel addition to diesel fuel, 10% and 15% additions of n-butanol and methanol to DB fuel separately decreased engine power and increased the OYT value. In the DBM15 fuel mixture, the power value was obtained on average 4.22% lower than DBB15, 13.6% lower than DB and 16.74% lower than Diesel fuel. Addition of 30% biodiesel to diesel fuel decreased HC, CO and soot emissions while increasing NOx emissions. HC and CO emission values of DB fuel were 19.41% and 16.13% lower, respectively, compared to diesel fuel. The addition of n-butanol to the DB fuel mixture reduced CO emissions and increased NOx emissions compared to DB fuel. The addition of 10% and 15% methanol to the DB fuel mixture increased the HC and CO emissions compared to the DB fuel and decreased the NOx emission. Additions of n-butanol and methanol to the DB fuel mixture reduced soot emissions at all loads.