Sekizinci sınıf matematik dersi beceri temelli soruların anlaşılmasındaki güçlükler: Bitlis ili örneği Investigation of the challenges in understanding skill-basedquestions in eighth grade mathematics: Bitlis province sample

BİHAN YAMAÇ / 2022 - Türkçe - Yüksek Lisans

Bu araştırmanın amacı sekizinci sınıf matematik beceri temelli soruların anlaşılmasındaki güçlüklere ilişkin öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılında Bitlis ilinde, farklı okullarda görev yapan 30 ortaokul matematik öğretmeni ve farklı okullardaki 205 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur.Yapılan araştırma nitel ve nicel bir araştırma olup bu araştırmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından uzman görüşleri dikkate alınarak yapılandırılmış görüşme formları ve anket çalışması yer almaktadır. Öğretmenlere yönelik yapılan görüşme formunda elde edilen veriler içerik analiz yöntemi ile değerlendirilmiştir. Öğretmen ve öğrencilere yönelik yapılan anket çalışmalarında betimsel analiz yöntemi kullanılarak bulguya ulaşılmıştır. Verilerin analizi aşamasında, frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmenler öğrencilerin matematik beceri temelli soruları anlamada ve yorumlamada güçlük yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilere yönelik yapılan çalışmada da öğrencilerin beceri temelli soruları çözmede güçlük yaşadıkları görülmüştür. Öğretmenler, MEB'in matematik ders kitabının beceri temelli soruların öğretiminde yetersiz kaldığını ifade etmişlerdir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre matematik öğretim programı kazanımları ile LGS matematik beceri temelli sorularının uyumlu olmadığı bulgusuna varılmıştır. Yapılan araştırmada uzaktan eğitim sürecinde öğretilen matematik beceri temelli soruların, yüz yüze eğitimde yapılan öğretim kadar etkili olmadığı ve öğrencilerin beceri temelli soruları çözerken yeterli hazırbulunuşluğa sahip olmadığı gözlemlenmiştir. Öğretmenlerin birçoğu soruların güçlük düzeyinin yüksek olmasından dolayı ayırt ediciliğinin olmadığını ve öğrencilerde kaygı düzeyini artırdığını ifade etmişlerdir. Öğrencilerde kitap okuma alışkanlığı ve düzenli ders çalışma gibi başarıyı artıracak önemli etkenler araştırılmıştır. Ayrıca öğrencilerde örnek soru çözümü ve ek kaynak ihtiyacı ile ilgili çalışmalar yapılmış olup bu çalışma sonucunda bazı bulgulara ulaşılmıştır.


The purpose of this research is to determine teachers' and students' evaluations regarding difficulties in understanding eighth grade math skill-based questions. The study group of the research consisted of 30 secondary school mathematics teachers working in different schools and 205 eighth grade students in different schools in Bitlis province in the 2020-2021 academic year. The research is a qualitative and quantitative research and a phenomenological design was used in this research. In the research, there were interview forms and questionnaires structured by the researcher, taking into account the expert opinions, as data collection tools. The data obtained in the interview form for the teachers were evaluated with the content analysis method. The findings were reached by using the descriptive analysis method in the survey studies conducted for teachers and students. During the analysis of the data, frequency and percentage values and chi-square test were used. According to the findings obtained from the research, the teachers stated that the students had difficulties in understanding and interpreting the mathematical skill-based questions. In the study conducted with students, it was observed that students had difficulties in solving skill-based questions. Teachers stated that the mathematics textbook of the Ministry of National Education was insufficient in teaching skill-based questions. According to the findings obtained in the study, it was found that the mathematics curriculum achievements and LGS mathematics skill-based questions were not compatible. In the study, it was observed that the mathematical skill-based questions taught in the distance education process were not as effective as the teaching in face-to-face education and that the students did not have sufficient readiness to solve the skill-based questions. Most of the teachers stated that the questions didn't have distinctiveness due to the high level of difficulty and this increased the level of anxiety of students. Important factors that would increase the success of students such as reading habits and regular study were investigated. In addition, studies on sample question solving and the need for additional resources have been carried out on students, and some findings have been reached as a result of this study.