Modern ve bütünleşik afet yönetimi modeli toplumun tamamının katılımını gerektirir. Afet yönetimi tek bir kurum üzerinden yürütülmeyecek kadar önem arz eden bir olgudur. Ülkemiz de afet konusunda ağır bedeller ödemiştir. Bu sebeple geçmişten günümüze yapısal ve yapısal olmayan birçok reform yapılsa da günümüzde hala eksikliklerin olduğu açıktır. Afetleri en az zararla atlatabilmek için oluşturulan afet yönetimi sisteminin afet ve acil durum öncesi, sırası ve sonrasında yapılması gereken çalışmaların, planlanması, yönlendirilmesi, koordine edilmesi, desteklenmesi ve uygulanabilmesi için toplumun tüm kurum ve kuruluşlarıyla, kaynakların bu ortak hedefler doğrultusunda yönetilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada özellikle Türkiye'de aktif olarak görev yapan itfaiye teşkilatları göz önüne alınmıştır. Geçmişten günümüze yasal ve yapısal anlamda gelişmişlikleri ve teşkilat yapıları ayrıntılı incelenmiştir. Ayrıca AFAD yapısı ele alınmış olup, 2013 yılında yayımlanan afetlerle etkin mücadele anlamında ulusal ve yerel düzeyde yapılan Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP) araştırılmıştır. TAMP ve hizmet grupları ayrıntılı irdelenmiş ve itfaiye teşkilatının bu plandaki yeri ve sorumlulukları irdelenmiştir.
The modern and integrated disaster management model requires the participation of the entire society. Disaster management is a phenomenon that is too important to be carried out through a single institution. Our country has also paid a heavy price for disasters. For this reason, although many structural and non-structural reforms have been made from the past to the present, it is clear that there are still deficiencies today. In order to plan, direct, coordinate, support and implement the disaster management system, which was created to survive the disasters with the most damage, the works to be done before, during and after the disaster and emergency situation, together with all the institutions and organizations of the society, and the resources should be managed in line with these common goals. In this study, especially active fire brigades in Turkey were examined. From past to present, their legal and structural development and organizational structures have been examined in detail. In addition, the structure of AFAD was discussed, and the Turkish Disaster Response Plan (TAMP), which was made at the national and local level in terms of effective struggle with disasters published in 2013, was researched. TAMP and service groups were examined in detail and the framework of the fire brigade in this plan was examined.