Taş mastik asfalt ve beton yol kaplama inşasında bor atıklarının kullanılabilirliği Usability of boron wastesin Stone mastic asphalt and concrete pavement construction

HÜSEYİN KARA / 2021 - Türkçe - Yüksek Lisans

Bu çalışmada, Taş Mastik asfalt ve beton yol kaplama inşasında bor atıklarının kullanılabilirliği araştırılmıştır. Çalışmada, beton deneyleri için Bor agregalı lifsiz referans beton (BRB), Bor agregalı lifli referans beton (BRLB) ,Bor agregalı lifsiz pudra beton (BPB), Bor agregalı lifli pudra beton (BLPB) olmak üzere 4 farklı beton çeşidi üretilmiştir. Kalıplardan çıkarılan numunelere; 28 Gün 20oC Su Kürü, 28 Gün Hava Kürü, 3 Gün Su + 2 Gün 200o C Etüv Kürü (Kombine kür) uygulandı. Kür işlemlerinden sonra beton numunelere basınç deneyi, eğilme deneyi, yarmada çekme deneyi, aşınma deneyi, donma ve çözülme deneyi uygulandı. Bor malzemesinin beton yol kaplamalarında kullanılabilirliği için yapılan deneylerde; Pudra betonları tüm kür koşullarında basınç ve eğilme dayanımı standartlarını karşılamaktadır. Ayrıca lifli veya lifsiz her iki durumda standartları karşıladığı görülmüştür. Taş Mastik Asfalt deneyleri için, agrega numunelerine; Parçalanma Direnci Tayini, İnce Agregada Kil Oranı Tespiti, Hava Tesirlerine Karşı Dayanıklılık deneyi, Su Emme deneyi , Doygun Yüzey Kuru Birim Hacim Ağırlık deneyleri yapılmıştır. Deneyler sonucunda, numunelerin Karayolu Teknik Şartnamesindeki şartname kriterlerinde beyan edilen fiziksel ve mekanik özellikleri sağlamadığı görüldü. Böylece betonun, BSK (Bitümlü Temel, Binder, Aşınma, TMA), temel, alttemel, PMT, PMAT üretiminde kullanılamayacağı tespit edilmiştir.


In this study, the usability of boron wastes in Stone Mastic asphalt and concrete road pavement was investigated. In the study, 4 different types of concrete were produced for concrete experiments: Boron aggregate fiberless reference concrete (BRB), Boron aggregate fiber reference concrete (BRLB), Boron aggregate fiberless powder concrete (BPB), Boron aggregate fiber powder concrete (BLPB). Samples removed from the molds; 28 Days 20oC Water Cure, 28 Days Air Cure, 3 Days Water + 2 Days 200oC Oven Cure (Combined cure) was applied. Pressure test, bending test, split tensile test, abrasion test, freeze and thaw test were applied to concrete samples after curing processes. In the experiments for the usability of boron material in concrete road pavements; Powder concretes meet the pressure and bending strength standards in all curing conditions. It has also been found to meet the standards in both cases, with or without fibers. For Stone Mastic Asphalt tests, aggregate samples; Determination of Shatter Resistance, Determination of Clay Ratio in Fine Aggregate, Resistance to Air Effects , Water Absorption Test, Saturated Surface Dry Unit Volume Weight tests were performed. As a result of the experiments, it was observed that the samples did not meet the physical and mechanical properties stated in the specification criteria in the Highway Technical Specifications . Thus, it has been determined that concrete cannot be used in the production of BSK (Bituminous Foundation, Binder, Abrasion, TMA), foundation, subbase, PMT, PMAT.